Drzost ISP JON.CZ, aneb co všechno se v Čechách děje

Před pár týdny jsem byl účastníkem velmi nečekaného a velmi nepříjemného zjištění. Drzost, s jakou někdo od lokálního ISP zneužívá bezpečnostní díru ADSL modemů, resp. Telefoníca O2 přípojek, případně nevědomosti uživatelů je neskutečná a zřejmě nemá obdoby. Rád bych se o mou zkušenost tímto způsobem podělil.

Než se rozepíšu, upřesním že před psaním tohoto blog postu jsem měl opravdu hodně času na vychladnutí, promyšlení a hlavně jsem si srovnal reálné dopady libovolné mé aktivity. Bohužel jsem musel uznat, že práva se v Čechách dovoláváme jen stěží a v případě elektronického počínání ještě hůře. Proto jsem přistoupil jen k tomuto blog postu, který ale hodlám šířit dál, nechť si laskavý čtenář udělá obrázek sám.


Tedy, v současné době se vyskytuji v Kolíně, byť původně pocházím z Lysé nad Labem a velmi jsem se vyskytoval v Nymburce. V Nymburce jsem pracoval u místního ISP (Internet Service Provider) a měl jsem na starost právě internetové služby. Díky tomu jsem samozřejmě zažíval konkurenční boj v první linii. Nejde jen o cenovou válku, ale i různé „naschvály“ v podobě změn frekvence, směru antén atd. S některými konkurenty jsme měli lepší vztahy, s jinými horší. Dokonce jsem zažil i kontrolu výkonu antény na udání.


V současné době mám pořád možnost poznat nálady některých síťařů pouze v Kolíně a okolí, a to jak na vlastní kůži, tak prostřednictvím kůže mého okolí. To že z nějakého důvodu dochází k zarušení pásma, neznamená že ten či onen poskytovatel ruší pásmo, do hry vstupují i jiné faktory, počasí, spotřebiče a především domácí kutilové, kteří nějak nastaví domácí router.


Mezi domácí uživatele patří i známí, bydlící přímo na sídlišti v Kolíně. Mají nějaký běžný ADSL modem od O2, dostali k němu heslo, a standardně používali předdefinovaný název wifi sítě VOIP. A co se nestalo, jednoho dne mi volali, jestli bych se nestavil, že jim přestal fungovat internet. Ve skutečnosti jim přestala fungovat jenom wifi síť. Než jsem přijel, nechal jsem si připravit všechny podklady k modemu, že ho zkusím restartovat, případně se do něj přihlásit a najít problém. A samozřejmě mě zajímalo, jaká událost se děla v době, kdy problém nastal. Pohybu technika od místního ISP JON.CZ jsem vážně nedával žádnou váhu. To byla chyba.


Když jsem přijel, nestačil jsem se divit. Wifi síť s jejich názvem žádná nevysílala ? Po TP kabelu jsem se naštěstí dostal do jejich modemu, heslo nebylo těžké uhádnout. Ale to překvapení dál. Jejich modem byl přístupovým bodem pro síť Jon_Internet. Ano slyšíte dobře. V době kdy se zaměstnanec místního ISP pohyboval po budově, s tím že instaloval nový přístupový bod do jejich domu (takový ten cihlový panelák), se z čistajasna změnil jejich modem v přístupový bod této firmy ! Mezi administrátory byl samozřejmě i jejich uživatel, standardního admina tam naštěstí pro mě i s původním heslem nechali.


Nevím jak se dostal do jejich modemu. Je jedno jestli využil nějaké známé chyby, nebo jestli použil nějakou pokročilejší techniku. Drzost s jakou něco takového ale provedl nemá meze. A důvod ? Dokážu si představit že díky více takovým modemům dotyčná firma klidně parazituje na zákaznících O2, v podstatě na O2 samotném a klidně si nechává platit za služby, které neposkytuje. Kdo ví kolik takových modemů na Kolínsku a Nymbursku asi je ? Zda to byla první testovací vlaštovka, nebo zda je to běžná praktika to nevím. Ale je to vlastně jedno, tohle se prostě dělat nesmí!


Změnil jsem tedy nastavení do jiného vhodného stavu, změnil hesla a opustil jsem byt známých. Jsem si naprosto jist, že pokud bych modem vzal na polici české republiky, a podal trestní oznámení, někdo by to zajisté odskákal. Kdyby to byl můj modem, udělal bych to. Známí se však nechtěli pouštět do takovýchto akcí, zvolil jsem tedy veřejné „pranýřování“ pomocí mého blogu.


Odkaz na tento článek pošlu různým osobám, včetně firem Telefoníca a JON.CZ. A jsem moc zvědav na jejich reakce a vyjádření, které k blog-postu rád doplním.

Reakce od JON.CZ z 5. 3. 2013 8:30

Byla velmi rychlá a nečekaně pozitivní:

Dobrý den,
Můžete nám prozradit adresu pro dohledání, kteří kolegové toto mohli provést?
Pokud něco takového provedli naši zaměstnanci, již jimi nebudou.

Stanislav Dolejší
Administrativní a technický konzultant

Adresu jsem samozřejmě obratem poslal.

Reakce od Telefónica Czech Republic, a.s. z 6. 3. 2013 10:53

Vážený pane Tůmo,

děkujeme za Vaši zprávu.

Mrzí nás, že jste měl důvod k vyjádření nespokojenosti a omlouváme se, pokud Vám byly poskytnuty ne zcela přesné informace a způsobeny jakékoliv komplikace.

Váš podnět č. 1-37915316469 jsme dne 6.3.2014 předali na specializované pracoviště naší společnosti, které zjistí bližší informace a bude Vaši stížnost řešit. Lhůta pro vyřešení této záležitosti je jeden měsíc, proto Vás prosíme o strpení. O výsledku budete informován písemně nebo telefonicky. Děkujeme za pochopení.

Pokud se rozhodnete na náš email reagovat, doplňte prosím vždy i předchozí emailovou komunikaci. 

S přáním hezkého dne

Tomáš Trnka
Telefónica Czech Republic, a.s.
Centrum péče o zákazníka
Autor:

Diskuze

Váš komentář:

© 2023 Ondřej Tůma McBig. Ondřej Tůma | Based on: Morias | Twitter: mcbig_cz | RSS: články, twitter