Pravé tlačítko myši je všemocné - o co jde

Již několik let učím základy práce s PC několik konkrétních typů lidí. Tento kontakt s obyčejnými uživateli, kteří se často s dnešní podobou IT příliš nesetkali mi přinesl mnoho. Své poznatky bych tedy chtěl nějak zúročit a to hned na dvou frontách. První fronta je výuka práce s PC. Budoucí série článků by měla být jakousi kostrou, či podklady pro případnou knihu nebo průvodce uživatelů, kteří se chtějí s PC naučit pracovat. Druhá fronta je vývojová. Tedy tvůrcům aplikací by snad mohlo pomoci pochopit jak uživatelé budou jejich aplikace vnímat a jaké chování budou od nich vyžadovat.

Od začátku

Získané poznatky o které se budu opírat jsem střádal několik let, nikoli však intenzivně, za to však vytrvale. Kurzy kterých se účasním jsou trojí formy. Zkrácená forma trvá 5 dní 8 vyučovacích hodin denně (jedna hodina odpovídá  přibližně 45 minutám čisté výuky). Druhá forma je o něco delší, jde o 8 pracovních dní ovšem jenom 6 vyučovacích hodin denně. A poslední dlouhá forma trvá 17 pracovních dní po 8mi vyučovacích hodinách denně. O smysluplnosti délky a intenzitě kurzů budu ještě psát. Pro čtenáře je však vhodná informace, že směs těchto kurzů učím již čtyři roky (pokud mě paměť neklame) a to v množství cirka 3 až 5ti kurzů do roka. V době neučení mám tedy dost času si získané zkušenosti analyzovat.


Studenti

Rozmanitost studentů je sice nemalá, nicméně pro naše potřeby dostačující a rozdíly mezi jednotlivými typy studentů jsou zřejmé a velmi viditelné. První typ mých studentů tvoří absolventi nějakých škol a to buď zcela čerstvě, nebo sotva pár let odleženě. Jsou to tedy mladí lidé, kteří problematiku více méně zvládají, ti jsou také typičtí účastníci krátké formy kurzu. Probíranou látku tedy většinou dobře zvládají a jediným kamenem úrazu v jejich chování v IT jsou zažité, nebo spíše nezažité návyky, na které kantoři jejich škol nebrali moc ohled, neb byli rádi že na jejich hodiny vůbec chodili.


Druhý typ studentů je staršího data narození, většinou už vychovává nějaké ty potomky, pokud je vůbec ještě vychovává, často už se spíš těší na rozmazlování svých vnoučat. Jde tedy o střední věk. S počítačem tito studenti již do styku přišli a to v minulých zaměstnáních, nebo ho i mají doma. Práci na něm ale přirovnávají k boji, kdy technika vítězí. O počítačích toho neví mnoho, spíše jen to co se dočtou v nedělním tisku či z nějakého TV pořadu, kterému stejně moc nerozumí. V jiném případě pak sice počítač používali, ale v době, kterou dnes můžeme považovat za minimálně IT historickou a tehdejší možnosti a pravidla byly značně jiné.


Posledním typem jsou opět studenti středního věku a věku pokročilého. V lepším případě počítač mají, nebo si ho v době pořizování budou pořizovat, nebo alespoň si domluvily jeho využívání u nějakého svého potomka, příbuzného či známého. Jejich styk s počítačem, pokud kdy vůbec byl, se odehrával v době, kdy se počítačem nazývali kalkulačky ovšem trochu většího a těžšího provedení než je tomu dnes.


Obsah

Obsah kurzu tvoří několik tématických celků, jejichž pořadí stále mírně kombinuji s ohledem na stávající schopnosti studentů. Změnou pořadí se také snažím vytvořit ideální postup, který způsobuje neustálého využívaní nových schopností. Celý kurz se snažím pojmout velmi aktivně v hesle škola hrou. Vytvořené práce a zpracované úkoly mě tedy studenti například posílají mailem a kopírují na USB flash disk.


Jednotlivé celky budu rozebírat v dalších článcích nicméně vypadají asi takto:
  • Základní práce s PC - historie, jednotky, termíny, pravidla a jiná nudná omáčka plná nic neříkající teorie.
  • Základní práce s Operačním systémem a to především s jeho grafickým prostředím - pracovní plocha, práce s okny, aplikacemi, s myší, s jednoduchým textovým editorem, se správcem souborů.
  • Internet - práce s webovými stránkami a aplikacemi, základní webové aplikace, portály, vyhledávače, email, ostatní komunikační programy, digitální podpisy.
  • Práce s pokročilým textovým editorem - formátování textu, nejprve v něčem základním, pak pokročilým, pokročilé formátování, seznamy, teamová práce na dokumentu, kopírování z internetu atd..
  • Tvorba prezentací - ty sem posléze zařadil už po textovém editoru, vzhledem k tomu, že se malinko vymyká běžné práci ale jinak se docela podobá práci s textem.
  • Tvorba tabulek - práce s buňkou, formátování, vzorce, grafy, automatické doplňování.
  • Bezpečnost - trocha teorie, pravidel a omáčky. Z probírané tématiky jde o spam, hoax, viry, spyware, ale i šifrovanou komunikaci. Toto téma přímo navazuje na internet. Na konec sem ho zařadil více měně pro uvolnění atmosféry a zopakování probrané látky.

Závěrem

V případě že budete mít nějaké připomínky k hlavně budoucím textům, račte využít komentářů. Za případné doplnění či vysvětlení postupů předem mnohokrát děkuji. Text který připravuji a budu zveřejňovat je podložen zažitou a ověřenou praxí, je ovšem dobré tuto praxi čas od času zrevidovat a doladit. Budoucí texty nebudou zaměřeny na konkrétní operační systém. V příkladech pak budu uvádět různé aplikace které naleznete v základním vybavení systému Microsoft Windows a Linux.


Podmínky kurzu nemohu příliš ovlivňovat, je vždy daná zadavatelem a to ať už státním, nebo soukromým. Pro dobré pochopení látky a probíraného tématu, je nutné a od studentů to "vyžaduji", aby se práce na PC opakovala. Neustálé zkoušení a styk (boj) s počítačem je velmi důležitý pro opravdové naučení se s počítačem pracovat. Osobně bych volil 4 až 6 vyučovacích hodin denně po delší dobu klidně i s denní přestávkou. Intezita je sice velmi dobrá, ale vzhledem k tomu že jde o studenty středního věku, je toho už na ně docela dost. Mnohdy toho raději učím méně, ale za to dostatečně dlouho, aby se některé úkony studentů staly rutinními.

Autor:

Diskuze

Váš komentář:

© 2019 Ondřej Tůma McBig. Ondřej Tůma | Based on: Morias | Twitter: mcbig_cz | RSS: články, twitter