Hledání jména nového produktu

S hledáním jména pro nový produkt nebo službu je to stejně těžké, jako přijít s novým nápadem na takový produkt či službu. A i když nepatřím mezi producenty známých značek, myslím si, že jména, které jsem používal k pojmenování mých nápadů, jsou dostatečně dobré k tomu, abych napsal článek o tom, jak na to.

Tento článek navazuje na přeložený článek vydaný na serveru zdrojak.cz. S článkem souhlasím a pokusím se ho doplnit o mé postřehy nápady či idee. Sebekriticky se sám musím pochválit (nikdo jiný to za mě neudělá), že vymýšlení vhodných jmen, mě jde daleko lépe, než z produkcí samotné služby. Konec konců, nepředpokládám že znáte firmu (a dnes již mrtvou distribuci Linuxu) BlackMouse. Hosting Webjet Vám nejspíš také nic neříká a slova Falias nebo Morias jsou Vám zcela cizí. I fakt že čtete tento článek je spíše náhoda, tip nebo kouzlo SEO optimalizace, než známost mého blogu pod jeho jménem.

Výstižnost

Důležitým prvkem pro výběr jmen je jeho výstižnost. Ideální je, když si pod jménem přímo představíte o co jde. Také díky tomu má mnoho produktů ve svém názvu skrytý význam. Najdeme tak mnoho testovacích nástrojů s název Test, mnoho blogovacích systémů s názvem Word, Press, Blog, CMS a podobně. Co si asi tak člověk představí pod názvy jako Xplanner, TaskFreak, IlohaMail, Bugzilla nebo AbiWord?

Délka

Jak je již v odkazovaném článku napsané, délka názvu hraje velkou roli. Proto je také mnoho názvů tvořeno zkratkou, například GNOME, GIMP, POVRAY nebo ALSA. Je to proto, že lidé si snáz zapamatují nějaké krátké slovo i kdyby třeba nic nevyjadřovalo. Další plus u krátkého názvu je použití doménového jména. Vedle striktního omezení v délce domény bude každý raději psát něco kratšího než delšího. Představte si že by známý renderovací software používal doménu thepersistenceofvisionraytracer.org místo krátkého povray.org. Ne jen že by se to obtížně psalo, ale je to přímo zdroj problémů s překlepy.

Vtip

Je fajn, když jsou jména, jeli-to vhodné, trochu vtipná, nikoli však směšná a nicneříkající! Například vtip v názvu pro otvírák na konzervy Spam3000 pochopí jen ti kdo ví kde se toto slovo spam vzalo. /Spam je dnes zřejmě již zaniklá značka zavařeného masa v plechovce, v Čechách známého lunchmeatu./ Jako ukázku vtipného ale nevhodného názvu mohu ještě uvést jméno školního učitelského kalendáře ŠUK.

Příběh

Za některými názvy se může skrývat příběh, který může zároveň motivovat grafiky při tvorbě vzhledu či reklamy. Kdo z nás by neznal ohnivou lišku (Firefox) nebo mořskou opičku (Seamonkey) ? V Linuxu někteří možná používají emulátor Wine, který má víno v logu ale jinak s ním nemá nic společného. Programátoři budou znát programovací jazyk Python, který má v logu hada, ale název je motivován britským sitcomem. Já sem v tomto směru použil názvy Falias a Morias, což jsou jména z kelské mytologie a jejich význam v podání frameworku a CMS zůstal zachován.

Znění

Je velmi, velmi, velmi důležité zvolit takový název, který se píše stejně jak se čte. V případě českého prostředí je někdy velmi vhodné volit názvy bez háčků a čárek kvůli doméně. Dobré jméno pro nějakou server-hostingovou firmu, která by chtěla útočit na zahraniční trh by mohlo být třeba ServerPark. České znění je shodné s tím anglickým, resp. nikoho by snad nenapadlo napsat onen název jinak. Navíc zahraniční klientela nemá žádný problém s napsáním nebo vyslovením takového jména, a navíc je výslovnost stejná.

Když sem sám používal emaily v doméně webjet.cz doslova sem trpěl špatným, resp. nevhodným názvem. Protože všem sem při diktování adresy říkal: „Vebdžet, psáno dvojité v ebjet.”. Slovo blackmouse na tom sice není o tolik lépe, ale slovo black není v Čechách tak neznámé a i lidé, kteří anglicky neumí ví že jak se píše a co znamená stejně jako slovo mouse. Doplněním loga bylo i těm kdo váhali vše jasné a hláskování sem si mohl najednou v mnoha případech zcela odpustit. Obdobně tomu tak je i u tohoto blogu. Slova zero (nula) a page (stránka) nejsou u čechů tak neobvyklé, a navíc jde o převážně IT blog. V podstatě se dá říct že název produktu by měl být dostatečně pochopitelný pro lidi, kterým je produkt určen.

Obhajitelnost

Suma sumárum, název je nutné si správně odůvodnit. Pokud ho autor dokáže dostatečně odůvodnit a navíc tyto důvody by se mohli vybavit i uživatelům, je to rozhodně našlápnutí správným směrem. Pokud je jedinečný v daném oboru, doména je volná a snadno se vyslovuje, resp. píše je to rozhodně dobrý název. Takovými dobrými názvy jsou například: Seznam.cz, Centrum.cz, Kolimo???, Microsoft, Bentime, AT comp, Učto 2012, OpenOffice.org, NetSurf, FreeMind nebo SpyBot. Člověk aniž by produkt nebo firmu přímo znal, hned ho napadne čeho by se tak mohl název týkat.
Author:

Discussion

Your comment:

© 2019 Ondřej Tůma McBig. Ondřej Tůma | Based on: Morias | Twitter: mcbig_cz | RSS: articles, twitter